Meta opis Description strony– Najlepsze praktyki SEO według Google

Po dłuższej przerwie wracam do pisania na temat SEO i poradnika Google na ten temat. W poprzedniej części pisałem na temat jak tworzyć tytuł strony. W tym wpisie napiszę trochę na temat bardzo ważnego elementu jakim jest opis strony, który jest przez wyszukiwarki wykorzystywany na stronie wyników wyszukiwania. 

Wprowadzenie

Opis strony jest skróconym i unikalnym opisem strony internetowej o długości nie większej niż 160 znaków (łącznie ze spacjami, nie polecam opisów krótszych niż 100-120 znaków). Umieszczany jest w znaczniku META w sekcji HEAD dokumentu HTML. Jego obecność nie ma wpływu na pozycję serwisu w rankingu wyszukiwania, ale może mieć duży wpływ na klikalność linku na stronie wyników wyszukiwania.

Bardzo ważne jest pamiętanie o tym, że Google nie zawsze bierze opis strony z tego znacznika. Jeżeli uzna go za mało wartościowy skorzysta z innych źródeł. Wyszukiwarki rozróżniają trzy źródła dla opisu wyniku na SERP:

  • znacznik META – znacznik umieszczany w sekcji HEAD. Za jego pośrednictwem można poinformować wyszukiwarkę jaki opis ma mieć nasza strona (dotyczy to każdego URLa w serwisie). Jeżeli opis będzie niskiej jakości (na przykład za krótki, nie pasujący do treści strony) robot wyszukiwarki może nie skorzystać z tego opisu i skorzysta z innego źródła.
  • katalog DMOZ – katalog stron DMOZ ma bardzo silną pozycję w rankingu zaufania wyszukiwarki Google. Jest on domyślnym miejscem gdzie szukany jest opis dla strony. Oczywiście w większości przypadków dotyczy to strony głównej serwisu, ale mogą się zdarzać sytuacje, w których ten opis zostanie zastosowany również dla  innych stron.
    • Uwaga: umieszczając meta tag <meta name=”robots” content=”NOODP”> można poinformować wyszukiwarkę, że nie ma korzystać z opisu z DMOZ przy pokazywaniu strony. Przy blokowaniu tej opcji tylko dla Google należy wstawić taki znacznik <meta name=”googlebot” content=”NOODP”>. Oczywiście znacznik ten powinien być w sekcji HEAD.
  • treść strony – wyszukiwarka prezentując opis zawsze stara się dobrać taki tekst, który zawiera (lub ma coś z nim wspólnego) słowo kluczowe, które spowodowało wyświetlenie strony w wynikach wyszukiwania. Rozwiązanie z budowaniem opisu na podstawie treści stosowane jest jeżeli nie można stworzyć opisu na podstawie Description lub wpisu z katalogu DMOZ.

Porady Google

Google nie lubi mówić co trzeba zrobić, woli mówić czego unikać. A unikać trzeba:

  • pisania opisów stron nie mających nic wspólnego z treścią strony,
  • używania opisów typu: „To jest strona internetowa.” lub „Strona o śróbkach”,
  • wypełniania opisu tylko słowami kluczowymi, które nie tworzą poprawnych zdań,
  • umieszczania całej treści strony (na przykład artykułu) w znaczniku meta,
  • używania tego samego opisu w cały serwisie lub w grupie stron.

Myślę, że te wskazówki nie wymagają dodatkowego komentarza poza tym co już wcześniej pisałem. Opis musi być unikalny dla każdej strony i być powiązany z treścią strony. Należy również starać się wykorzystać cały limit 160 znaków.

No dobra, jest jedna informacja co trzeba robić. Meta tag description powinien służyć do poinformowaniu poprzez krótkie streszczenie zarówno wyszukiwarki jak i użytkownika o czym jest nasza strona.

Umieszczenie opisu na stronie

Meta tag Description umieszczany jest na stronie w sekcji HEAD:

<html>
<head>
<meta name=”Description” content=”{opis do 160 znaków łącznie ze spacjami}”/>
</head>
<body>(…)</body>
</html>

Przykład opisu Meta Description:

<meta name=”Description” content=”Strona poświęcona tematyce tworzenia opisów description na stronach internetowych. W tym miejscu znajdziesz informacje o najlepszych praktykach bazujące na wskazówkach Google.”>

Opis zawiera 19 słów co przekłada się 157 znaków. Opis w pełni spełnia wymagania wyszukiwarki.

Podsumowanie

Meta tag opisu Description jest bardzo ważny ze względu na działania marketingowe. To jedna z niewielu przestrzeni na stronie, która pozwala umieścić przekaz skierowany do internauty już na stronie wyników wyszukiwania.  Nawet jeżeli nie pomaga to w osiąganiu lepszej pozycji pozwala efektywniej wykorzystać swoją pozycję i często zyskać więcej niż w teorii dostarcza określone miejsce.

[Dodatkowe 1] Dokument Najlepszych praktyk SEO od Google znajduje się pod adresem http://www.google.com/webmasters/docs/search-engine-optimization-starter-guide.pdf (w języku angielskim).

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.3/10 (8 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: -1 (from 1 vote)
Meta opis Description strony– Najlepsze praktyki SEO według Google, 9.3 out of 10 based on 8 ratings

1 komentarz

1 ping

  1. Bardzo dobry wpis. Krótko i na temat. Zrozumiały nawet dla laika. Bardzo dziękuję

  1. […] Łukasz Trajdos – Blog prywatny – trajdos.pl Blog o tym co mnie interesuje Przeskocz do treści Strona głównaO mnie ← Meta opis Description strony– Najlepsze praktyki SEO według Google […]

Skomentuj Meta Keywords – Najlepsze praktyki SEO według Google | Łukasz Trajdos – Blog prywatny – trajdos.pl Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie będzie publikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.