Jak używać Canonical URL?

W roku 2009 Google ogłosiło, że wspólnie z innymi dużymi wyszukiwarkami zacznie wspierać nowy mechanizm, który będzie przydatny w walce z dublowaniem treści (ang. double content). Mechanizmem tym jest umieszczanie postaci kanonicznej adresu URL strony za pomocą odpowiedniego znacznika.

Co to jest Canonical URL (kanoniczny adres URL)?

W skrócie adres kanoniczny to taki adres, pod którym domyślnie prezentowana powinna być strona. Każda zmodyfikowana postać tego adresu nie przynosi dodatkowej wartości, dlatego nie ma potrzeby widoczności wszystkich możliwych postaci strony w indeksie wyszukiwarki. Inne adresy URL postaci kanonicznej mogą powstawać na przykład w wyniku posortowania rekordów na stronie według ceny, dostępności, koloru.

Kiedy powinien być używany?

Canonical jest skutecznym narzędziem w walce z dublowaniem treści. Mimo to, zawsze usuwanie zdublowanych treści w pierwszej kolejności powinno polegać na poprawie struktury serwisu, w drugiej fali na stworzeniu odpowiednich przekierowań 301. Jeżeli te dwa zabiegi nie są wystarczające to należy sięgnąć po wykorzystanie adresów kanonicznych.

Umieszczenie adresu kanonicznego w kodzie strony

Postać kanoniczną adresu URL należy umieścić w sekcji HEAD dokumentu HTML za pomocą znacznika LINK.  Znacznik ten powinien być zbudowany w następujący sposób:
<link rel=”canonical” href=”{url}”/>

gdzie:

  • {url} – kanoniczna postać adresu URL przeglądanej strony.

Przykład wykorzystania

Załóżmy, że w serwisie X znajduje się strona prezentująca listę produktów Y.  Każdy produkt na liście ma cenę oraz informacje o dostępności (dostępny: tak i nie). Użytkownik może ograniczyć listę produktów tylko do tych, które są dostępne. Dodatkowo może posortować produkty według ceny rosnąco lub malejąco.

  • Podstawowy adres strony z produktami ma postać www.serwis-x.pl/produkty-y.html
  • Dodatkowe adresy URL:
    • Tylko dostępne produkty: www.serwis-x.pl/produkty-y.html?dostepne=tak
    • Tylko dostępne posortowane malejąco www.serwis-x.pl/produkty-y.html?dostepne=tak&cena=malejaco
    • Tylko dostępne posortowane rosnąco www.serwis-x.pl/produkty-y.html?dostepne=tak&cena=rosnaco
    • Wszystkie posortowane malejąco www.serwis-x.pl/produkty-y.html?cena=malejaco
    • Wszystkie posortowane rosnąco www.serwis-x.pl/produkty-y.html?cena=rosnaco

Dodatkowe postaci adresów URL nie mają większego znaczenia dla użytkowników. Powodują tylko, że powstają dodatkowego strony internetowe z tą samą treścią różniące się jedynie kolejnością rozmieszczenia produktów na niej.

W tej sytuacji nie możliwe jest zmodyfikowanie struktury, ani też stworzenie przekierowań 301. W tej sytuacji jedynie canonical URL pozwala na zapobieżenie dublowaniu treści w serwisie.

Na każdej z 6 wymienionych postaci jako postać kanoniczna adresu URL powinien zostać pokazany adres www.serwis-x.pl/produkty-y.html .

Oczywiście w sieci możecie natrafić na opinie, że to rozwiązanie jest głupie, bo przez to serwis ma mniej stron w indeksie. Dodatkowo przytaczany będzie argument, że mniej stron może zostać znalezionych przez robota. Oczywiście mają one uzasadnienie, ale dublowanie treści nie jest najlepszą drogą do poprawiania ilości stron w indeksie – od tego jest poprawnie stworzona struktura serwisu.

Zalety

  • pozwala walczyć z dublowaniem treści tam gdzie nie da się tego wyeliminować poprawną strukturą serwisu lub przekierowaniami 301,
  • zapobiega indeksowaniu adresów URL, które są generowane na potrzeby kampanii reklamowych (na przykład: linki sponsorowane, programy partnerskie),
  • pozwala przekazać robotowi wyszukiwarki informację pod jakim adresem URL powinien przedstawiać stronę w wynikach wyszukiwania.

Wady

  • jest bardzo prosty do wdrożenia, ale ma bardzo duże możliwości co powoduje, że mało doświadczeni użytkownicy mogą doprowadzić do bardzo poważnych problemów – na przykład przekierują wszystkie strony serwisu na stronę główną, w skrócie mechanizm ten nie jest idiotoodporny, a mechanizmy wyszukiwarki starające się wyeliminować głupotę użytkownika źle stosującego adresy kanoniczne nie są wystarczające.

Podsumowanie

Kanoniczna postać adresu URL stosowana rozważnie pozwala wyeliminować dublowanie treści. Należy z tego narzędzia korzystać w sposób wyważony i przemyślany.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (2 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Jak używać Canonical URL?, 10.0 out of 10 based on 2 ratings

2 Komentarze

1 ping

  1. Dzięki za przydatny artykuł. Jeśli chodzi o mnie to mam tylko jedno pytanie.
    Czy jeśli użyję przekierowania 301 to muszę jeszcze zastosować canonical url aby wskazać właściwą domenę?
    Czy to będzie takie „masło maślane”.

    1. Canonical przydaje się wszędzie… nawet profilaktycznie. Nigdy nie wiadomo czy nie ma gdzieś w konfiguracji błędu, który pozwoli wyświetlić stronę pod adresem innym niż byśmy chcieli.

  1. […] Łukasz Trajdos – Blog prywatny – trajdos.pl Blog o tym co mnie interesuje Przeskocz do treści Strona głównaO mnie ← Jak używać Canonical URL? […]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.