«

»

Lis 12

Jak obniżyć pobór energii karty graficznej?

Regularnie odwiedzam różnego rodzaju serwisu poruszające tematyki związane z nowymi technologami. Jakiś czas temu w oko wpadł mi tekst o tym jak obniżyć zużycie energii dzięki modyfikacji BIOSu karty graficznej Nvidia. W trybie 2D, zużycie prądu spadło z 66W do 61W!

Jeżeli wyniki pomiaru są prawidłowe to oznacza oszczędność 5Wh, czyli co 200 godzin korzystania z komputera można oszczędzić około 60-70 groszy.

[important]Artykuł, do którego nawiązuję znajduje się pod adresem http://pclab.pl/tip/Jak.obniżyć.pobór.energii.kart.graficznych.Nvidia.GeForce,52514. I nie chodzi o to, że się czepiam 🙂 ale o to, że czasami w prostszy i bezpieczniejszy sposob można osiągnąć równie dobre lub lepsze efekty.[/important]

Procedura testowa

Procedura testowa jest bardzo prosta. Dwie wytypowane gry: FIFA 13 i NBA 2K13 zostaną uruchomione w dwóch trybach.

Pierwszy tryb to brak synchronizacji pionowej, czyli uruchomienie gry tak, żeby miała jak najwięcej klatek na sekundę.

Drugi tryb to uruchomienie gry z wymuszoną synchronizacją pionową tak, aby gra generowała maksymalnie 60 klatek na sekundę. W obu tych grach w 1920×1080 z maksymalnymi detalami mam dużo więcej niż 60 klatek (w NBA 120, w FIFA od 170 – 300). Dodatkowo FIFA uruchomiłem z trybem wymuszającym generowanie maksymalnie 30 klatek na sekundę.

Konfiguracja testowa

Komputer, na którym przeprowadzony został test składa się z procesora Intel i7 920, karty graficznej GTX670 TOP. Szczegóły nie są ważne, ważne jest pokazanie czy wprowadzenie zmian z procedury testowej wpłynęło na obniżenie zużycia energii elektrycznej.

W trybie 2D przedstawiona konfiguracja zużywa około 165-175 Watów na godzinę. Nie jest to mało, ale uzasadnione ilością urządzeń, które są w obudowie i podłączone przez USB.

Oszczędzanie energii w FIFA 13

W ramch testu uzyskałem następujące wartości:

  • tryb bez synchronizacji: 315-320Wh
  • tryb z synchronizacją (maks. 60 klatek): 250-270Wh
  • tryb bez synchronizacji (maks. 30 klatek): 215-225Wh – w tym wypadku nie dało się sensownie grać, więc nie warto brać go pod uwagę, grze brakowało płynności…

Porównując tryb bez synchronizacji widać, że zużycie energii elektrycznej spadło o 45-70W na godzinę, czyli o około 15-20%. Gra nadal jest płynna i przyjemna. A oszczędności energii w przypadku osób, które dużo grają FIFA na przykład około 100 godzin od premiery może oszczędzi 4,5 – 7 kWh, czyli nawet 5 złotych. Nadal nie jest to kwota jakaś wielka, ale wymaga tylko włączenie synchronizacji..

Oszczędzanie energii w NBA 2K13

Drugi test dał następujące wyniki:

  • bez synchronizacji gra zużywała około 295-300Wh
  • z synchronizacją około 245-270Wh.

W tym wypadku oszczędność mieści się w przedziale od 25  do 50Wh – to daje 8-16% mniejsze zużycie energii.  Ponowanie zakładając, że gracz może przeznaczyć na grę nawet 100 godzin oszczędność może wynieść 2,5 do 5 kWh. Czyli ok. 3,5 złotego. Znowu nie jest to wielka kwota, ale osiągnięta bez większej pracy… no i może starczyć na zakup pakietu na Humble Bundle :).

Podsumowanie

Wszelkie ingerencje w oprogramowanie karty graficznej, a szczególnie w jej BIOS, mogą doprowadzić do uszkodzenia karty, które nie będzie objęte gwarancją. Oszczędność kilku watów w trybie 2D w moim odczuciu nie jest warta zachodu biorąc pod uwagę ryzyko uszkodzenia karty i utraty gwarancji.

Oszczędność kilkudziesięciu watów poprzez synchronizację pionową przede wszystkim nie niesie ze sobą ryzyka uszkodzenia karty. Nie wpływa na komfort gry – jeśli generuje ona więcej niż 60 klatek na sekundę. A pozwala ograniczyć nie tylko zużycie energii elektrycznej, ale przede wszystkim zmniejsza ilość emitowanego ciepła. A tym samym powoduje, że chłodzenie karty działa na mniejszych obrotach… a to przekłada się na mniejszy hałas.

Plusem mojego rozwiązania jest to, że zadziała z każdą kartą graficzną – zarówno Radeon od ATI, jak i GeForce od Nvidia.

Osobiście mimo, że nie miałbym raczej problemu z przeprowadzeniem odpowiednich modyfikacji uważam, że ingerowanie w oprogramowanie karty graficznej dla oszczędności kilku watów w trybie 2D jest nierozważne.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

2 Komentarze

  1. Printex

    Ciekawa sprawa z tą synchronizacją. Na szczęście moja bateria działa bez zarzutu, więc póki co nie będę kombinować.

  2. Kasia M

    Ale czy to nie zmniejsza wydajności samej karty?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>