Powrót do Pierwsze kroki w Google Analytics

Wprowadzenie do Google Analytics

Powrót do: Pierwsze kroki w Google Analytics.

W tym punkcie przedstawione zostaną informacje niezbędne do rozpoczęcie pracy z Google Analytics. Nie ma tutaj żadnych informacji, które mogą zmienić świat. Na pewno są tutaj informacje, które są dobrym wprowadzeniem do poznania i zrozumienia oferowanego przez Google narzędzia do śledzenia ruchu w serwisie.

Informacje podstawowe

Google Analytics jest udostępnianym bezpłatnie narzędziem pozwalającym na anonimowe śledzenie ruchu w serwsie internetowym. Po utworzeniu konta w usłudze i zainstalowaniu odpowiedniego kodu na stronach witryny WWW zbierane są dane, które umożliwają dokładną analizę zachowań odwiedzających serwis.

Narzędzie udostępnia zestaw domyślnych raportów, ale też pozwala na tworzenie własnych. Na podstawie zebranych danych można określić efektywność prowadzonych działań marketingowych, wykryć słabe punkty serwisu, tworzyć segmenty odwiedzających, poznać źródła ruchu i wiele innych.

Google Analytics pozwala odpowiedzieć na szereg pytań, które może zadawać sobie każda osoba prowadząca stronę internetową – zarówno prywatną jak i służącą do zarabiania. Przykładowe pytania:

  • Jak odwiedzający korzystają z mojej strony? – to podstawowe pytanie, które należy sobie zadać prowadząc serwis. To, że komuś podoba się jego strona nie oznacza, że będzie się podobała innym. To, że ktoś umie się poruszać po swojej stronie nie oznacza, że inni nie będą mieli problemów. To co jest oczywiste dla Twórcy serwisu nie musi być takie dla odbiorców. Dzięki Google Analytics (lub innym systemom śledzącym ruch w serwisie) można śledzić po jakich ścieżkach poruszają się odwiedzający, gdzie rozpoczynają swoją wizytę a gdzie ją kończą, na jakim etapie ścieżki dotarcia do celu rezygnują, z jakich narzędzi skorzystali, z jakiego urządzenia korzystali przeglądając stronę itp.
  • Jak mogę tworzyć bardziej efektywne kampanie marketingowe? – celem każdej kampanii marketingowej jest realizacja określonego celu. Do osiągnięcia celu mogą być wykorzystywane różne źródła ruchu. Dzięki danym zbieranym przez Google Analytics można nie tylko śledzić realizację tych celów, ale również porównywać ze sobą różne źródła ruchu (a nawet określone przez nas segmenty ruchu).
  • Czy realizowane są cele? – każdy serwis został stworzony w jakimś celu. Po jasnym ich zdefiniowaniu można skonfigurować Google Analytics w taki sposób, żeby były one śledzone. Na podstawie zebranych danych można określić ile razy realizowane są cele i jaki procent wszystkich odwiedzin kończy się realizacją celu, a po określeniu wartości realizacji celu jaki generują one przychód.
  • W jakim miejscu odwiedzający porzucają koszyk na zakupy? – w witrynach typu e-commerce (np sklep internetowy z laptopami) możliwe jest korzystanie z modułu e-commerce, który pozwala na zapisywanie w Google Analytics informacji na temat wszystkich realizowanych transakcji. Dodatkowo korzystając z mechanizmu śledzenia ścieżki dotarcia do celu można obserwować ruch odwiedzających na drodze do złożenia zamówienia. Informacje te pozwalają na określenie słabych punktów, w których traceni są potencjalni klienci.
  • W jaki sposób mogę pomóc odwiedzającym poruszać się po serwisie? – Google Analytics odnotowuje każdą odsłonę wraz z określeniem strony poprzedzającej. Dzięki temu można dokładnie określić w jaki sposób odwiedzający poruszają się po serwisie.

Kilka funkcji i narzędzi

Google Analytics oferuje wiele przydatnych funkcji i narzędzi, które ułatawiają analizę danych. Kilka z nich to:

  • Nakładka na mapę – Google Analytics na podstawie adresu IP określa lokalizację z jakie pochodzi odwiedzający. Dzięki temu analizując dane dotyczące ruchu serwisu można nie tylko patrzeć na nie przez pryzmat oglądanych stron, ale też tego skąd pochodzą odwiedzający.
  • Integracja z AdWords – w przypadku korzystania z Google AdWords istnieje możliwość połączenia ze sobą konta AdWords i Analytics. Zabieg ten pozwala na dostęp w raportach ruchu do bardzo szczegółowych danych związanych z prowadzoną kampanią – najważniejsze to koszty.
  • Wyszukiwanie wewnętrzne – każdy serwis internetowy powinien udostępniać wyszukiwarkę, za pomocą które można szybko dotrzeć do zasobów, które nie są widoczne na stronie wejścia odwiedzającego. Google Analytics udostępnia mechanizm, który po odpowiednim skonfigurowaniu analizuje zebrane adresy URI w celu określenia słów kluczowych jakie są wpisywane w wyszukiwarce – mechanizm jest bardzo prosty do skonfigurowania, a dane mogą być bezcenne – np w procesie optymalizacji kampanii reklamowych oraz struktury serwisu.
  • Cele – mechanizm celów po skonfigurowaniu odnotowuje występienie określonych sytuacji jako realizację celu. Celem może być na przykład wizyta w czasie, której odwiedzający odwiedził conajmniej trzy strony, może być dostarcie do określonej strony (np strony podsumowującej złożenie zamówienia) oraz wykonanie określonej czynności (np uruchomienie odtwarzania materiału wideo). Dla każdego celu można określić wartość walutową, która pozwala na obliczanie przychodów.
  • Wizualizacja ścieżek dotarcia do celu – rozszerzeniem celów jest możliwość wizualizaji ścieżek dotarcia do celu. Każda ze ścieżek składa się z kolejnych kroków. Google Analytics odnotuje osiągnięcie każdego z kroków. Dla każdego kroku pojawia się informacja na temat dla ilu odwiedzających był to pierwszy krok w ścieżce, ilu odwiedzających porzuciło ścieżkę na tym etapie oraz ilu odwiedzajacych przeszło do następnego kroku.
  • Moduł e-commerce – po odpowiedniej modyfikacji kodu śledzącego na stronach podsumowujących złożenie zamówienia możliwe jest przesyłanie do Google Analytics informacji na temat transakcji. Informacje te będą dostępne nie tylko w dedykowanych temu modułowi raportach, ale różniej jako dodatkowa grupa danych praktycznie przy wszystkich innych raportach standardowych. Dodanie tych danych pozwala na znacznie dokładnieszją analizę skuteczności prowadzonych działań marketingowych. Po prostu łatwo można zobaczyć, które źródło przynosi największe przychody, a już poza aplikacją po uwzględnieniu wszytkich kosztów, które źródło przynosi największe zyski.
  • API – poza rozwojem aplikacji przeglądarkowej Google udostępnia API programistyczne, które można wykorzystystywać we własnych aplikacjach. Dostęp przez API pozwala na pobieranie danych, ale również na zarządzanie kontem/profilami.

Poza wymienionymi funkcjami Google udostępnia w swoim narzędziu wiele innych możliwości oraz cały czas pracuje i udostępnia kolejne.

Jak działa Google Analytics?

Śledzenie ruchu w Google Analytics składa się z pięciu kroków.

Jak działa Google Analytics?

Jak działa Google Analytics?

  1. Załadowanie strony z kodem śledzącym – pierwszy etap to załadowanie w przeglądarce odwiedzajacego strony, która ma wklejony kod śledzący Google Analytics (zakładam, że wklejenie kodu na wszystkie strony serwisu to krok zero, bez tego nie da się śledzić).
  2. Wykonanie kodu śledzącego – po pełnym załadowaniu strony wykonuje się kod śledzący napisany w JavaScript. Kod pobiera z przeglądarki wszystkie informacje, które są potrzebne do generowania raportów.
  3. Zapisanie danych na bezpiecznym serwerze Google Analytics – w ramach wykonywania kodu śledzącego do serwera Google Analytics wykonywane jest żądanie (do pliku __utm.gif) zawierające w parametrach informacje, które mają być przewtorzone przez Google Analytics. Informacje na temat żądania zostają zapisywane w logach serwera.
  4. Przetworzenie danych do raportów – dane z logów serwera są przetwarza do postaci danych, które będą wykorzystywane w raportach Google Analytics.
  5. Wyświetlenie danych w raportach w interfejsie użytkownikami – odwiedzajacy loguje się do aplikacji przegladarkowej i przegląda raporty wygenerowane na podstawie danych zebranych przez kod śledzący i przesłanych na serwer Google Analytics gdzie zostały przetworzone do odpowiedniej postaci.

I tak działa Google Analytics. Kilka kroków gdzie dane wyjściowe jednego są danymi wejściowymi dla kolejnego. A ostatecznie odwiedzajacy dostaje zestaw kilkudziesięciu raportów pokazujących co dzieje się w śledzonym serwisie.

Co się stanie jeśli?

W czasie korzystania z witryny internetowej mogą się zdarzyć sytuacje, które uniemożliwią zbieranie danych. Do najczęstszych problemów można zaliczyć:

  • ktoś blokuje lub usuwa ciasteczka – ciasteczka są niezbędne do śledzenia ruchu w Google Analytics. Jeżeli ciasteczka są blokowane odwiedzający nie będzie śledzony. Jeżeli odwiedzający po każdej sesji kasuje wszystkie ciasteczka przy każdej kolejnej wizycie będzie rozpoznawany jako nowy odwiedzający.
    • Google Analytics wykorzystuje tzw. ciasteczka first party, czyli takie przypisywane bezpośrednio do domeny serwisu. Domyślnie takie ciasteczka nie są blokowane przez przeglądarki. Istnieją też tzw. ciasteczka third party, które są tworzone na stronie, ale nie są przypisywane do domeny (są tworzone przez skrypty stron trzecich, które są osadzone na stronie oglądanej przez odwiedzającego). Takie ciasteczka przez wiele przeglądarek domyślnie są blokowane ze względów bezpieczeństwa.
  • ktoś blokuje działanie JavaScript – kod śledzący napisany jest w JavaScript w związku z tym brak tego języka powoduje, że kod nie zostanie wykonany, czyli odsłona nie będzie odnotowana.
  • strona jest przeglądana przez stronę umieszczoną w cache – kod śledzący do prawidłowego działania i odnotowywania wizyt wymaga tylko połączenia internetowego, dlatego strona umieszczona w cache będzie wysyłać informacje na temat odsłony (również wtedy kiedy jest wyświetlana jako kopia strony w Google).
  • na stronie występują błędy JavaScript – jeżeli błędy na stronie wystąpią przed wykonaniem kodu śledzącego odsłona nie zostanie odnotowana.

Żadne z narzędzi śledzących nie jest w 100% dokładne. Zawsze mogą wystąpić sytuacje, które uniemożliwią prawidłowe odnotowanie odsłony lub odsłon w czasie wizyty odwiedzającego.

Poufność gromadzony danych

Wszystkie dane gromadzone przez Google Analytics zbierane są anonimowo i uniemożliwiają połączenie ich z konkretną osobą. Zebrane dane nie są udostępniane firmom trzecim. Pracownicy Google mają dostęp do zebranych danych tylko po udostępnieniu ich przez administratora konta Google Analytics.

Podsumowanie

Google Analytics to bardzo proste w obsłudze darmowe narzędzie, które pozwala na bardzo szczegółową analizę tego co dzieje się w serwisie. Dla większości osób dostępne raporty standardowe będą w pełni wystarczające. Dla innych, którzy chcą wiedzieć więcej system umożliwia dodatkowe opcje, które po skonfigurowaniu umożliwiają przeniesienie analizy na wyższy poziom.

W kolejnych częściach kursu zostaną przedstawione zarówno elementy standardowe jak i sposoby na niestandardowe korzystanie z Google Analytics.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.5/10 (2 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
Wprowadzenie do Google Analytics, 5.5 out of 10 based on 2 ratings

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.