Nowy interfejs Google Analytics (wersja 2011)

Przy okazji wpisu podsumowującego wyniki zastosowania śledzenia zdarzeń do obniżenia współczynnika odrzuceń przełączyłem się na wersję beta nowego interfejsu Google Analytics. W tym wpisie zaprezentuję kilka zrzutów i pierwsze wrażenia.

Wprowadzenie

W swojej pracy mam od czasu do czasu kontakt z Yahoo Analytics oraz Omniture. Po pierwszym rzucie oka na nowy interfejs miałem wrażenie, że już pewne elementy gdzieś widziałem. Bo widziałem. Google wykonało sporo pracy, żeby wyciągnąć to co dobre w interfejsach wcześniej wspomnianych narzędzi oraz oczywiście dało też sporo od siebie.

Pulpity nawigacyjne

Opcją, która może być ciekawa i bardzo przydatna jest możliwość tworzenia własnych pulpitów nawigacyjnych. Nie będę wdawał się w szczegóły jak to zrobić, ponieważ wszystko jest bardzo intuicyjne i każdy kto zna narzędzia Google da radę.

Pulpit nawigacyjny - Nowy interfejs Google Analytics

Pulpit nawigacyjny - Nowy interfejs Google Analytics

Wiele pulpitów nawigacyjnych to wiele widoków umożliwiających bardzo szybkie analizowanie w jednym miejscu bardzo różnych danych dotyczących tego samego obszaru. Brakuje mi, lub jeszcze tego nie znalazłem, tworzenia pulpitów z segmentami zaawansowanymi. Na przykład chciałbym mieć pulpit tylko z danymi dla ruchu organicznego z Google lub z linków, które umieściłem na stronach, które prowadzę lub stworzyłem, żeby wiedzieć jaka jest ich skuteczność. A tak muszę się do nich doklikać. Ale niewiele czasu spędziłem na szukaniu takiej opcji, więc może się da 😉 lub niedługo się da.

Typy widżetów na pulpit nawigacyjny - Nowy interfejs Google Analytics

Typy widżetów na pulpit nawigacyjny - Nowy interfejs Google Analytics

Na pulpicie można umieścić cztery typy widżetów. Trzy z nich to standardy: wykres kołowy, oś czasu i tabela. Ostatni, a w zasadzie pierwszy na liście, to dane 2.1. Jest to jedna dana z wartością, odniesieniem do średniej i jej charakterystyką. Na grafice poniżej znajduje się widżet 2.1 pokazujący średni czas spędzony w witrynie w ostatnim i poprzednim tygodniu.

Średni czas w witrynie przed i po wdrożeniu zdarzeń obniżających współczynnik odrzuceń

Średni czas w witrynie przed i po wdrożeniu zdarzeń obniżających współczynnik odrzuceń

Karta Moja witryna

Podobnie jak w starym interfejsie możem znaleźć widok prezentujący ogólne informacje na temat użytkowników korzystających ze strony. Łatwo można zauważyć, że nie ma już na tym widoku widżetów, które teraz są umieszczane na pulpitach nawigacyjnych. Zmiana ta może wyjść tylko na dobre, bo będą prezentowane tylko ważne informacje.

Poza ogólnym omówieniem użytkowników dostępne jest kilkadziesiąt innych standardowych raportów, do których można przejść bardzo szybko w każdej chwili (menu jest rozwijane i nie wymaga przeładowania całej strony, żeby poznać jego opcje podrzędne). Mam wrażenie, że pewne raporty zostały usunięte, ale jeżeli ktoś za nimi tęskni może stworzyć raport niestandardowy (jest osobna karta grupująca te raporty, ale nie będę o niej pisał bo niewiele istotnych zmian tam zaszło, bardziej są to w moim odczuciu usprawienia).

Raporty - Nowy interfejs Google Analytics

Raporty - Nowy interfejs Google Analytics

Informacje na karcie Moja witryna są podzielone na dwie grupy. Pierwsza to wcześniej omawiane raporty. Druga grupa to Analiza tego co dzieje się w serwisie.

Analiza - Nowy interfejs Google Analytics

Analiza - Nowy interfejs Google Analytics

Tworzenie segmentów zaawansowanych

Ta zmiana bardzo mi się podoba. Tworząc segment zaawansowany można na tej samej stronie podglądąć wyniki jego działania. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, bo bardzo skraca czas pracy nad segmentem i jego dopieszczaniem w celu uzyskania tego co jest potrzebne.

Segmenty zaawansowane - Nowy interfejs Google Analytics

Segmenty zaawansowane - Nowy interfejs Google Analytics

Podsumowanie

Poprzedni interfejs mi odpowiadał i nie czułem potrzeby zmiany. Mam nadzieję, że jak już zniknie znaczek beta z logo wszystko będzie działać idealnie i odnalezienie ważnych informacji nie będzie wymagało niepotrzebnego i nadmiernego kilkania.

Na tę chwilę przestawienie się na nowy interfejs może być na początku trudne. Konieczne jest na nowo nauczenie się gdzie są poszczególne raporty, ale wydaje mi się, że zmiana ta powinna poprawić użyteczność całego narzędzia.

Wprowadzone zmiany oceniam na plus, ale liczę na więcej.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

2 Komentarze

  1. Wprowadzone zmiany są naprawdę świetne, chociaż funkcjonowanie niektórych pozostawia wiele do życzenia. Z drugiej strony, to jest wersja testowa:) Na naszym blogu znajdziecie bardziej obszerny przegląd nowej wersji: http://bit.ly/dHT6uD W krótce również porównanie ze starą (aktualną wersją).

    • passenger Stanislaw Paluch on 2011-04-12 at 12:36
    • Odpowiedz

    Kolejny ciekawy wpis – dzięki. Proponuję poruszyć temat KPI jest niestety mało popularny w polskojęzycznych artykułach. pzdr

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.