Google Analytics: Śledzenie zdarzeń bez interakcji

Google Analytics ciągle się rozwija i zaskakuje. W ostatnim czasie Google wprowadziło do swojej usługi możliwość śledzenia zdarzeń, które nie są związane z interakcją odwiedzającego ze stroną.

Na temat śledzenia zdarzeń pisałem we wpisach Jak obniżyć współczynnik odrzuceń (bounce rate) w Google Analytics? oraz Śledzenie linków wychodzących w Google Analytics.

O co chodzi w śledzeniu zdarzeń bez interakcji?

W śledzeniu zdarzeń bez interakcji chodzi przede wszystkim o usprawnienie obecnego mechanizmu. Do tej pory każde zdarzenie automatycznie wpływało na obniżenie współczynnika odrzuceń.

Po wprowadzeniu zmiany tworząc kod do śledzenia zdarzeń można zdecydować, które z nich jest związne z interakcją odwiedzającego i powinno obniżać bounce rate, a które nastąpiło automatycznie i nie powinno być czynnikiem branym pod uwagę.

Prezentacja elementu generującego zdarzenia bez interakcji (obrazek z analytics.blogspot.com)

Prezentacja elementu generującego zdarzenia bez interakcji (obrazek z analytics.blogspot.com)

Zdarzenia bez interakcji to wszystkie zdarzenia, które nastąpiły bez udziału odwiedzającego.

Kod śledzący zdarzenia bez interakcji

Kod śledzenia zdarzeń bez interakcji niewiele różni się od standardowego. Zespół Google Analitycs do metody _trackEvent() dodał dodatkowy parametr, który domyślnie ma ustawioną wartość  false co oznacza, że śledzone zdarzenie zawiera interakcję. Jeżeli śledzone ma być zdarzenie bez interakcji należy ustawić ten parametr na true.

Fukcja dla śledzenia zdarzeń bez interakcji przyjmuje postać:

_gaq.push(['_trackEvent', {kategoria}, {akcja}, {etykieta}, {wartość}, true]);

ostatni parametr to opt_noninteraction. Domyślnie ustawiony na false. Ustawienie na true powoduje, że zdarzenie nie będzie uwzględniane przy wyliczaniu współczynnika odrzuceń.

Przykładowe zastosowania

Mechanizm ten może być stosowany wszędzie tam gdzie na stronie zmienia się coś całkowicie bez udziału odwiedzającego, czyli na przykład:

  • Przewijane listy wiadomości – coraz częściej duże serwisy informacyjne zamiast tworzyć długie listy wiadomości dla najważniejszych wiadomości tworzą przewijane boksy w których w określonych okresach pokazuje się nowa wiadomość (zapętlona lista wiadomości). Zmianę wiadomości na liście można powiązać z następnymi zachowaniami odwiedzającego. Na przykład czy odwiedzający, który zobaczył wiadomość X ją przeczytał. Pokazanie wiadomości w boksie odwiedzającymi nie jest interakcją.
  • Rotacyjne mini galerie zdjęć – na stronie może być umieszczony boks, który rotacyjnie zmienia prezentowane w nim zdjęcie. Czynność następuje bez udziału odwiedzajacego.
  • Wyskakujące okienka z zachęceniem do rejestracji w serwisie lub kontaktu z konsultantem – niektóre sklepy internetowe po kilku odsłonach wyświetlają okienko zachęcające do założenia konta lub oferujące rabat. W przypadku sklepów po wejściu na stronę produktu zdarze się, że pojawia się okienko, które zachęca do kontaktu z konsultantem dostępnym na czacie. Odwiedzający nie miał bezpośredniego wpływu na pojawienie sie tego elementu – oczywiście w tym wypadku nie ma mowy o odrzuceniu, ale gdy takie okienko pojawiłoby się już przy pierwszej odsłonie to miałoby. Poza tym nie zawsze zdarzenia bezinterakcji należy rozpatrywać tylko w kontekście współczynnika odrzuceń, ale też rozdzielenia tego co zrobił odwiedzający od tego co robi automat.
  • Odświeżenie listy komentarzy na stronie wpisu – niektóre serwisy w czasie rzeczywistym aktualizują listy komentarzy lub opinii umieszczanych na stronie. Jest to czynność automatyczna nie wymagająca interakcji odwiedzającego.

Oczywiście miejsc na zastosowanie tego elementu jest znacznie więcej i każdy powinien bez problemu umieć je zlokalizować w swoim serwisie.

Podsumowanie

Rozbudowanie mechanizmu śledzenia zdarzeń o możliwość analizy zmian strony, które nie są związane z aktywnością odwiedzajacego to istotne rozszerzenie możliwości analizy ruchu w serwisie. Do tej pory zastosowanie śledzenia zdarzeń automatycznie skutkowało obniżeniem współczynnika odrzuceń. Teraz umieszczając kod śledzący będzie można zdecydować czy jest to zdarzenie, które powinno obniżać współczynnik odrzuceń czy nie – czy jest to czynność wykonana przez odwiedzającego czy przez automat serwisu internetowego.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Google Analytics: Śledzenie zdarzeń bez interakcji, 10.0 out of 10 based on 1 rating

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.